Moet ik zelf overstappen als ik overstap van internet provider?

Wanneer je internetcontract voorbij is wordt deze automatisch verlengt, maar je kunt ook overstappen. Door internetproviders met elkaar te vergelijken kun jij tot de beste deal uitkomen. Maar als je over wilt stappen, wat komt er dan bij kijken?

Wanneer je overstapt moet je huidige contract opgezegd worden en je nieuwe contract geactiveerd worden. Wanneer je dit zelf moet doen, kan er nog wel eens iets fout gaan. Het zou bijvoorbeeld voor kunnen komen dat je een paar dagen zonder internet zit of dat je dubbel moet betalen omdat je je nieuwe abonnement te vroeg in hebt laten gaan. Om dit te voorkomen bieden de meeste internetproviders een overstapservice. Hiermee wordt het overstappen jou heel makkelijk gemaakt.

Wat is de overstapservice?

Met de overstapservice regelt de internetprovider de hele overstap voor je, zoals o.a. het opzeggen van je huidige abonnement. De internetproviders maken het overstappen dus makkelijker voor je. De meeste providers bieden deze service aan. De overstap verloopt hierdoor probleemloos en alles is op de afgesproken datum gereed. Hierdoor kom je dus niet zonder internet te zitten en zit je ook niet per ongeluk vast aan twee abonnementen.

Het overstappen kan in de meeste gevallen gewoon online geregeld worden. Het is dus helemaal niet lastig om over te stappen. Verloopt jouw abonnement ook bijna? Het is altijd handig om te kijken of er een ander abonnement voor jou interessanter is.

Wanneer kan je de overstapservice gebruiken?

Je kunt gebruik maken van de overstapservice wanneer je nieuwe aanbieder dit aanbiedt. Er zitten wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Je moet er namelijk op letten dat je huidige abonnement wel opgezegd kan worden. Loopt je huidige contract nog een paar maanden? Dan kun je nog niet overstappen en dus kun je nog geen gebruik maken van de overstapservice. Het is ook aan te raden om even te kijken wat de opzegtermijn van je huidige abonnement is. Heb je een opzegtermijn van 1 maand? Dan gaat deze in op de dag dat je je contract opzegt.

Wanneer jij gebruik maakt van de overstapservice en je hebt ook bellen in je abonnement, kan je nummer in bijna alle gevallen gewoon overgenomen worden door je nieuwe provider. Maak je ook gebruik van het emailadres dat je hebt gekregen van je internetprovider? Deze raak je wel kwijt bij een overstap. Wel moet het e-mail adres nog een half jaar aan te houden zijn zodat je nog voldoende tijd hebt om alles aan te passen.

Hoe vind ik een internetprovider die bij mij past?

Om een goede internetprovider te vinden die bij jou past kun je het beste online internet vergelijken. Dit kun je bijvoorbeeld doen met een vergelijkingssite. Wanneer je online internetproviders gaat vergelijken vul jij je postcode en huisnummer in. Alle abonnementen die op jouw adres beschikbaar zijn komen dan naar voren. Doordat je alle abonnementen te zien krijgt die op jouw adres beschikbaar zijn kun je heel makkelijk factoren zoals prijzen en internetsnelheden vergelijken.

Het vergelijken van internet is ook heel handig voor wanneer je bijvoorbeeld twijfelt tussen twee providers. Wil je bijvoorbeeld het verschil tussen KPN en Ziggo zien? Dan kun je via de vergelijkingssite eerst kijken of beide beschikbaar zijn op jouw adres. Is dit het geval? Dan is er ook vaak de mogelijkheid om te filteren. Hierbij kies je voor KPN en Ziggo en komen alleen de abonnementen van KPN en Ziggo naar voren.

Heb je je keuze gemaakt? Dan kun je het abonnement kiezen dat het beste bij je past. Wanneer je het abonnement hebt besteld regelt je nieuwe internetprovider de overstap!

1 gedachte over “Moet ik zelf overstappen als ik overstap van internet provider?”

Plaats een reactie