Laatste Blog artikelen

Abonnementen opzeggen wordt steeds lastiger

Hoe makkelijk het ook is om een abonnement af te sluiten, het opzeggen van een abonnement gaat vaak gepaard met heel wat gezucht en gedoe. Bedrijven verstoppen de opzegprocedure ergens diep in de website, zodat consumenten deze vaak niet snel kunnen vinden. Dit doen zij om ervoor te zorgen dat de consument toch klant blijft. Hoe aantrekkelijk dat ook voor de bedrijven is, het brengt enorm veel frustraties bij de klanten.

Moeilijk vindbaar

Je kunt tegenwoordig geen telefoonnummers, mailadressen of juiste adressen vinden om een opzegging te voltooien. Bedrijven zijn wettelijk verplicht het opzeggen mogelijk te maken, maar uit onderzoek van de consumentenbond is gebleken dat 1 op de 3 bedrijven het opzeggen moeilijk of zelfs onmogelijk maakt. Dit geeft dan toch aan dat ontzettend veel consumenten onnodig worden geconfronteerd met een lastige en langdurige opzegprocedure.

Frustraties bij opzeggen

Een veel voorkomende techniek om het moeilijker te maken om op te zeggen is het instellen van een speciaal opzeg-telefoonnummer. Op de website van de service staat vervolgens gemeld dat de enige manier om het abonnement op te zeggen via dit telefoonnummer is. Wanneer je dit nummer vervolgens belt zal je meerdere keren in de wacht worden gezet, doorverbonden en krijg je veelal te maken met vervelende salesmedewerkers welke als doel hebben het voorkomen van jouw opzegging.

Een veelgenoemd argument van bedrijven is dat de abonnementsduur minimaal 6 of 12 maanden. Gelukkig is daar de Wet van Dam voor. Deze wet geeft aan dat het voor consumenten mogelijk moet zijn om langlopende abonnementen te annuleren, wel mag hier dan een opzegtermijn aan verbonden zijn. Veelal is deze opzegtermijn 1 maand. 

Wet helpt bij opzeggen

Gelukkig is er altijd een andere manier om je abonnementen op te zeggen zonder het gedoe van een telefonische opzegging of het sturen van talloze mails. De beste manier om je abonnementen op te zeggen is door middel van het versturen van een aangetekende brief. In artikel 3:37 lid 3 van het burgerlijk wetboek is vermeld dat de de opzegbrief het bedrijf moet hebben bereikt. Aangezien er getekend moet worden voor ontvangst van de aangetekende brief heb je dus bewijs dat je opzegbrief is aangekomen. Bij het versturen van een gewone brief hoeft er niet getekend te worden voor ontvangst en is daar ook geen bewijs van bezorging.

Het opzeggen van abonnementen is vaak tijdrovend en kan daarnaast tot enorme frustraties leiden. Gelukkig bestaan er tegenwoordig genoeg mogelijkheden voor het opzeggen van een abonnement.  Met de opzegservice van Xpendy wordt je opzegbrief automatisch aangetekend verstuurd naar het bedrijf waar jij wil opzeggen. Zodra je brief is verstuurd ontvang je de tracking code in je email. Je kunt de opzegbrief dus op de voet volgen. Doordat de brief aangetekend wordt verstuurd heb je bewijs van verzending en ontvangst. Je hoeft dus verder niks te doen voor een succesvolle opzegging!

2 gedachten over “Abonnementen opzeggen wordt steeds lastiger”

    • Hallo Dieuwertje, dank voor je reactie. Vervelend om te lezen dat het opzeggen bij NLZiet onmogelijk lijkt. Zou je kunnen aangeven waar je problemen mee hebt? Wellicht kunnen wij je wel helpen bij het opzeggen van je abonnement bij NLZiet. Wij kijken uit naar je reactie.

      Beantwoorden

Plaats een reactie